سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] هیچ بى‏نیازى چون خرد نیست ، و هیچ درویشى چون نادانى و هیچ میراثى چون فرهیخته بودن و هیچ پشتیبان چون مشورت نمودن . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :12
بازدید دیروز :5
کل بازدید :134471
تعداد کل یاداشته ها : 80
103/2/1
5:47 ع

کی روش درگفت وگو با نشنال: برای تفریح به برزیل نمی رویم....

تهران - ایرنا - روزنامه نشنال امارات در گزارشی با اشاره به سوابق درخشان کارلوس کی روش و تعاریف و توصیفاتی که الکس فرگوسن سرمربی اسطوره ای منچستریونایتد از وی کرده است، با سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان گفت وگو کرده است .

به نوشته این روزنامه، کی روش 63 ساله دو بار از سال 2002 تا 2003 (زمانی که رئال مادرید را ترک کرد) و همچنین از سال 2004 تا 2005 دستیار فرگوسن بود و با او به چندین عنوان قهرمانی در انگلیس و اروپا رسید.

فرگوسن هر روز با او مشورت می کرد تا از نظرات او در مورد بازیکنان آگاه شود.

وی همچنین نقش به سزایی در معرفی کریستیانو رونالدو به دنیای فوتبال داشت.

کی روش که اکنون سرمربی تیم ملی فوتبال ایران است، در این گفت وگو یادآور شد: در جام جهانی 2010 سرمربی پرتغال بودم اما تجربه عجیب و تلخی در آن مسابقات کسب کردم چون با شکست از اسپانیا حذف شدیم. در واقع به دلیل مصدومیت تعدادی از بازیکنان شانس پیروزی مقابل اسپانیا را نداشتیم ولی نباید قبل از مسابقه بهانه می آوردیم. این کار حرفه ای نیست.

وی افزود: رونالدو هم در آن مسابقات به این سطح از آمادگی نرسیده بود. انتظار داشتیم او نتیجه بازی را عوض کند اما این اتفاق نیفتاد. هر وقت رونالدو خوب بازی می کند مثل این است که پرتغال 14 بازیکن دارد. فقط مسی به پای او می رسد.

اما شکست پرتغال از اسپانیا با گل داوید ویا برای اسپانیا و حذف از جام جهانی 2010 آغاز مشکلات کی روش بود چون اندکی بعد یکی از وزرای پرتغال او را به مداخله در آزمایش دوپینگ بازیکنان متهم کرد.

کی روش از این که افسران دوپینگ صبح خیلی زود مزاحم بازیکنانش شده بودند، ناراحت بود و در این مورد گفت : اتهامی که به من زدند موجب شد اعتبار من خدشه دار شود و فدراسیون فوتبال پرتغال علیه من موضع بگیرد.

کارلوس کی روش بعد از این اتفاق در سپتامبر 2010 ابتدا از طرف آژانس ضد دوپینگ پرتغال 6 ماه محروم و یک هفته بعد نیزاز تیم ملی پرتغال برکنار شد.

وی ادامه داد: این اتفاق ها در سال 1810 نبود بلکه در سال 2010 و در قاره اروپا رخ داد. جایی که یک نفر قدرت تهمت زدن، قضاوت کردن و محکوم کردن دیگران را دارد. در مقابل این سیستم و این کشور احساس تنهایی می کردم.

کی روش پس از این اتفاق از دادگاه عالی ورزش درخواست تجدید نظر کرد و این دادگاه محرومیت او را لغو کرد.

البته یک سال طول کشید تا کی روش از اتفاقات به وجود آمده تبرئه شود و وی در این مدت پیشنهاد مربیگری تعدادی از کشورها را رد کرد.

او که سابقه مربیگری در کشورهایی مثل موزامبیک، پرتغال، آمریکا، ژاپن، امارات، آفریقای جنوبی، انگلیس و اسپانیا را داشت در نهایت با پیشنهاد همکاری در ایران مواجه شد. کاری که دقیقا مطابق با تمایلات او بود.

کی روش گفت: حق دارم که متفاوت باشم. در کشورهای زیادی کار کرده ام به همین دلیل دقیقا نمی دانم وطنم کجاست.

وی در مورد قبول مربیگری تیم ملی ایران خاطر نشان کرد: قبل از تصمیم در مورد ایران بازی این تیم مقابل روسیه در ابوظبی را دیدم. می دانستم که از آسیا چهار تیم به جام جهانی می روند و تیم هایی مثل کره جنوبی و ژاپن شانس زیادی دارند. فکر کردم تیم ایران تجربه برون مرزی زیادی ندارد اما صابون کوسه آر پی از پتاسیل بالایی برای صعود برخوردار است. مربیگری در آسیا خیلی دشوار است. فقط تیم های ژاپن، کره جنوبی و استرالیا به دلیل سرمایه گذاری های کلانی که روی آنها می شود و حضور تعدادی از بازیکنانشان در لیگ های اروپایی در سطح بالایی قرار دارند.

کی روش که با همراهی دن گاسپار دستیار آمریکایی خود تصمیم گرفت، مسوولیت هدایت ایران را بر عهده بگیرد، افزود : پیشرفت در تیم های آسیایی خیلی طول می کشد علاوه بر این که بعد مسافت نیز کار را مشکل تر می کند. تیم ایران برای بیشتر بازی های خود از پروازهای عادی استفاده می کرد.

به گفته گاسپار، کی روش قبل از ورود به تیم ایران خواسته بود که همه چیز مرتب باشد و حتی نظافتچیان و ماموران دوپینگ هم مزاحم بازیکنان در هنگام استراحت نشوند. او دیدگاه روشنی نسبت به خواسته ها و برنامه هایش داشت.

کی روش تاکید کرد: فدراسیون ایران این مسائل را درک و کمک کرد. آنها هواپیمای چارتر برای ما فراهم کردند و ما نیز روند موفقیت را آغاز کردیم. کارهای لجستیکی خیلی چیزها را خراب می کند به خصوص وقتی برخی رقبای ثروتمند مثل قطر می توانند از بهترین خطوط هوایی دنیا استفاده کنند.

بنابراین گزارش، کی روش مسابقات مقدماتی جام جهانی را با برد 5 بر صفر در دو بازی رفت و برگشت مقابل مالدیو آغاز کرد و توانست به گروه چهار تیمی شامل اندونزی، قطر و بحرین صعود کند. ایران در این گروه هم اول شد اما کی روش هنوز احساس می کرد که تجربه کافی در تیم وجود ندارد به همین دلیل پس از تحقیق و صحبت با تعدادی از مربیان، به سراغ بازیکنان ایرانی الاصلی رفت که در خارج بازی می کردند. او این سفر را از آلمان آغاز کرد و بعد به بلژیک و سوئد رفت.

کی روش در بلژیک رضا قوچان نژاد را کشف کرد که بزرگ شده هلند است و هم اکنون در چارلتون انگلیس بازی می کند. بازیکنی که در مورد او گفت: فیلم های زیادی دیدم ولی بازیکنانی را می خواستم که تازه نفس باشند. دیدن 30 دقیقه از فیلم بازی قوچان ن‍ژاد برای تصمیم گیری کافی بود.

سرمربی ایران در آلمان نیز اشکان دژاگه را پیدا کرد که آن موقع در وولفسبورگ و اکنون در فولام بازی می کند.

نشنال نوشت: این افراد بازیکنان کلیدی ایران در جریان صعود به جام جهانی بودند.

کی روش در خاتمه این گفت وگو یادآور شد: هدف ما رسیدن به دور دوم جام جهانی است. شاید مردم بگویند واقع بینانه نیست ولی ما باید هدف داشته باشیم. برای تفریح به برزیل نمی رویم. در این جام فرصت بازی با بهترین تیم های جهان را داریم. تصور کنید برگزاری یک بازی دوستانه با آرژانتین و در مقابل لیونل مسی چه هزینه ای می توانست برای ما داشته باشد؟ حالا مجانی با آنها بازی خواهیم کرد.